Menu
Inschrijven doe je hier
Bel ons 24/7073-631 23 42
Inschrijven doe je hier

Sporten: Bewegen na de bevalling

Je kindje is er! Eindelijk kun je genieten van dat kleine wezentje, dat negen maanden lang in je buik heeft gewoond. Een prachtig wonder, maar ook een intensieve verandering. De huilpartijen en nachtelijke voedingen kunnen heel wat energie vreten. Tijd om daar wat aan te doen. Want hoe moe je je ook voelt, en hoe weinig zin je ook hebt; sporten geeft je de energie die je juist nu zo hard nodig hebt.

Voel je fit

Misschien was je voor je zwangerschap wel een fanatieke sporter. Of misschien zijn voor jou juist de veranderingen van je lichaam de reden om nu te gaan sporten. Hoe dan ook, sporten zorgt ervoor dat niet alleen je lichaam, maar ook je geest zich weer fit voelt. Tijdens het sporten komt er een speciaal ‘geluksstofje’ vrij. Dat noemen we endorfine. Dit stofje zorgt voor hele fijne gevoelens. Daardoor kun je meer verdragen en kun je makkelijker met tegenslagen omgaan.

Rustig opbouwen

Tijdens je zwangerschap heeft je lichaam veel te verduren gehad. Het is daarom belangrijk om rustig te starten met sporten na de zwangerschap en je conditie weer langzaam op te bouwen. Vooral je bekken blijft de eerste maanden na de zwangerschap een gevoelige plek. Begin daarom in je kraambed al met het voorzichtig versterken van je bekkenbodemspieren. Dit kun je doen aan de hand van verschillende oefeningen. Focus je in de eerste drie maanden vooral op bewegen, en niet op sporten! Regelmatig wandelen zorgt ervoor dat je bloedcirulatie weer goed op gang komt. Daarnaast ‘verwerk’ je op die manier de afvalstoffen die zich tijdens de zwangerschap in je lichaam hebben opgebouwd. Tijdens je wandelingen kun je ook je bekkenbodemspieren alvast een beetje trainen. Trek je bekkenbodemspieren en buikspieren maar eens lekker aan tijdens de wandeling. Je zult zien, op die manier ben je zo weer in ‘shape’.

Overbelasting

Ongeveer twee maanden na de zwangerschap is je baarmoeder weer volledig hersteld. Je kunt dan stapsgewijs weer beginnen met sporten. Zorg voor een goed opbouwschema, zodat je je lichaam niet overvraagt. Je bent na een zwangerschap en bevalling namelijk een stuk gevoeliger voor blessures. Houd jezelf daarom goed in de gaten. Want heb je eenmaal een blessure, dan duurt genezing behoorlijk lang. Je lichaam heeft namelijk al z’n energie al nodig voor het ontzwangeren. Daar kan het een blessure eigenlijk niet bij hebben

Sport en borstvoeding

Vooral wanneer je borstvoeding geeft, zijn je borsten wat groter dan normaal. Het is daarom handig om tijdens het sporten een goede sport-bh te dragen. Dit zit een stuk comfortabeler dan een voedings-bh. Borstvoeding vormt overigens absoluut geen belemmering om weer te gaan sporten. Je voeding kan prima tegen een beetje beweging.

Hartje logo IVT Kraamzorg

Beleef kraamzorg van IVT

Informatie
Brochures rondom zwangerschap
Wil je alle informatie rondom onze kraamzorg in één document? Download hier onze brochures "Informatie rondom de zwangerschap" en "Cursussen"!
Download brochures
Vacatures
Werken in de kraamzorg!
Ben jij onze nieuwe collega?! IVT is per direct op zoek naar enthousiaste en deskundige kraamverzorgenden in de omgeving van 's-Hertogenbosch, Oss en Gemert!
Lees meer
Samen
Samenwerkingen
Om jou te kunnen verzekeren van de beste kwaliteit kraamzorg en continuïteit van zorg, staat een goede samenwerking tussen IVT kraamzorg en andere zorgverleners binnen de geboortezorg voorop.
Lees meer
Nieuws
Actueel nieuws
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws van IVT Kraamzorg? Klik hier om naar ons nieuwsoverzicht te gaan.
Nieuwsoverzicht
Blog
Kraamzorg Blog
Benieuwd naar wat onze kraamverzorgenden en 'papa' blogger allemaal meemaken? Lees hun ervaringen in onze blog!
Lees meer
Ervaringen
Ervaringen
Beleef kraamzorg van IVT! Lees hier hoe ouders de kraamzorg bij IVT kraamzorg hebben ervaren!
Lees meer
Hartje logo IVT Kraamzorg
Biedt IVT ook kraamzorg in mijn regio? Check het hier:
Werkgebied IVT Kraamzorg