Menu
Inschrijven doe je hier
Bel ons 24/7073-631 23 42
Inschrijven doe je hier

Sporten: Beweging tijdens de zwangerschap

Zwanger en sporten? Misschien is sporten tijdens je zwangerschap niet het eerste waar je aan denkt. Ja, met die groeiende buik word je ook alleen maar langzamer en kan je steeds minder. En mag dat eigenlijk wel? Ja hoor! Sporten is heel gezond, juist als je in verwachting bent!

Sporten tijdens de zwangerschap is, mits je ‘normaal’ sport en geen ‘gekke’ sporten doet, juist gezond. Een goede conditie tijdens de zwangerschap geeft dingen als obstipatie, zwangerschapsdiabetes en spataderen minder kans. Ook blijven je spieren soepel en sterk door te sporten en zal je minder vermoeid zijn.

Sporten tijdens zwangerschap

Wat bedoelen we dan precies met ‘normaal’ en ‘geen gekke’ sporten? Wat normaal is, is voor iedereen verschillend. Ben je gewend om regelmatig te sporten dan kan je dit tijdens de eerste maanden van je zwangerschap gewoon blijven doen. Maar: luister wel goed naar je lichaam. Je lichaam verandert enorm, dus het is niet gek als je bijvoorbeeld ineens duizelig of misselijk wordt tijdens het sporten. Ga dan zeker niet stug door met sporten ‘omdat je dat voor je zwangerschap ook gewoon kon doen’ maar stop op tijd. Niemand heeft er iets aan als je flauwvalt in de sportschool, je baby al helemaal niet!

8 Voordelen van een gezond en fit lijf

  1. Je raakt minder snel buiten adem.
  2. Je hebt minder last van vochtophoping.
  3. Je slaapt beter.
  4. Je hebt minder last van stress.
  5. Je hebt minder kans op een gecompliceerde bevalling.
  6. De bevalling gaat gemakkelijker.
  7. Je bent sneller fit en in shape ná de bevalling.
  8. Je hebt minder kans op bekkenbodemproblemen.

Meer informatie over deze voordelen lees je hier.

Basisregels sporten tijdens je zwangerschap

Eigenlijk zijn er gewoon een aantal basisregels waarmee je rekening moet houden tijdens de zwangerschap. Deze regels voorkomen dat je te ver gaat en verkeerde oefeningen doet:

  1. Sporten met mate geeft energie, te veel sporten zorgt voor oververmoeidheid. Als je gewend bent om je eigen grenzen op te zoeken met sporten zal je dat dus echt moeten laten.
  2. Voorkom oververhitting tijdens je zwangerschap. Keihard bewijs voor mensen is er nog niet, maar bij dieren is aangetoond dat oververhitting aangeboren afwijkingen kan veroorzaken. Zorg daarom ook voor een goede warming up en cooling down.
  3. Drink genoeg! Deze regel kunnen we niet vaak genoeg herhalen. Drink voor, tijdens en na het sporten voldoende. Een richtlijn voor de hoeveelheid water die je moet drinken is ongeveer 1 liter per uur. Is de omgeving warm en vochtig kan je beter iets meer drinken.
  4. Regelmaat. Als je de ene week vijf keer sport en de andere week 1 keer raakt je lichaam ontregeld.
  5. Niet plat op je rug liggen. In deze positie oefen je druk uit op een van de hoofdbloedvaten in je lichaam. Dit kan doorstroming van je bloed verminderen en dat is natuurlijk niet goed voor jou en je baby.
  6. Koop een goede sportbeha die je borsten ondersteund. Je kan anders echt last krijgen van pijnlijke borsten na het sporten.

En zorg er natuurlijk altijd voor dat je rustig aan doet. Overleg even met je arts of verloskundige en bekijk kritisch welke sporten je wel kan doen en welke niet. Vraag ook altijd hoe hoog je hartslag mag zijn (voor de gemiddelde vrouw niet hoger dan 140), dan kan je zelf ook een extra controle doen tijdens het sporten.

Wanneer niet sporten als je zwanger bent?

En wanneer moet je toch echt even ophouden met sporten, ook al weet je dat je volgens de regels hebt gesport? Pijn is een heel goede waarschuwing. Als je pijn in je gewrichten, buik of bekken voelt weet je dat je direct moet stoppen. Ook vermoeidheid en duizeligheid zijn duidelijk signalen dat je lichaam overbelast is. Heb je last van harde buiken tijdens of na het sporten? Geef dit aan bij je arts.

Zwanger en sporten tot wanneer?

Tot wanneer mag je sporten als je zwanger bent? Die vraag kan niet direct met een ja of nee beantwoord worden. Ten eerste hangt het van je gestel af: ben je gezond zwanger? Daarnaast hangt het van de soort sport af. Er zijn sporten waar je per direct mee moet stoppen zoals duiken. Andere sporten moet je kritisch bekijken en de gevaren inschatten: hoe gevaarlijk is het voor mijn baby?

Tot wanneer sporten tijdens zwangerschap?

Dus: als je gezond zwanger bent en geen ‘gekke sporten’ doet zoals duiken, kan je in principe gewoon doorgaan met deze sporten. Risico-sporten waarbij je je balans kan verliezen als windsurfen en paardrijden kan je het beste laten als je buik echt begint te groeien. De sporten met weinig tot geen risico als zwemmen en wandelen kan je gewoon blijven doen tot je bevalling.

Overleg met je arts

We kunnen je hier veel adviezen geven en sporten aan- of afraden, maar het blijven slechts adviezen. Iedere zwangerschap is anders en iedere vrouw is ook anders, dus de algemene richtlijnen die we hier geven zijn voor jou misschien minder relevant. Overleg daarom altijd met je arts of verloskundige als weet dat je zwanger bent. Zij kennen jou en je lichaam en kunnen je een advies op maat geven. Geef aan welke sport(en) je doet, wat de conditie is van je lichaam en hoe vaak je sport. Mocht je ineens last krijgen van bepaalde klachten tijdens het sporten die je voorheen niet had moet je dat ook zeker melden.

Hartje logo IVT Kraamzorg

Beleef kraamzorg van IVT

Informatie
Brochures rondom zwangerschap
Wil je alle informatie rondom onze kraamzorg in één document? Download hier onze brochures "Informatie rondom de zwangerschap" en "Cursussen"!
Download brochures
Vacatures
Werken in de kraamzorg!
Ben jij onze nieuwe collega?! IVT is per direct op zoek naar enthousiaste en deskundige kraamverzorgenden in de omgeving van 's-Hertogenbosch, Oss en Gemert!
Lees meer
Samen
Samenwerkingen
Om jou te kunnen verzekeren van de beste kwaliteit kraamzorg en continuïteit van zorg, staat een goede samenwerking tussen IVT kraamzorg en andere zorgverleners binnen de geboortezorg voorop.
Lees meer
Nieuws
Actueel nieuws
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws van IVT Kraamzorg? Klik hier om naar ons nieuwsoverzicht te gaan.
Nieuwsoverzicht
Blog
Kraamzorg Blog
Benieuwd naar wat onze kraamverzorgenden en 'papa' blogger allemaal meemaken? Lees hun ervaringen in onze blog!
Lees meer
Ervaringen
Ervaringen
Beleef kraamzorg van IVT! Lees hier hoe ouders de kraamzorg bij IVT kraamzorg hebben ervaren!
Lees meer
Hartje logo IVT Kraamzorg
Biedt IVT ook kraamzorg in mijn regio? Check het hier:
Werkgebied IVT Kraamzorg