Menu
Inschrijven doe je hier
Bel ons 24/7073-631 23 42
Inschrijven doe je hier

Sporten: Sport-ABC tijdens de zwangerschap

Sporten is gezond, ook als je zwanger bent. Welke sporten kun je gewoon beoefenen tijdens je zwangerschap en met welke sporten kun je beter even wachten?

ABC sporten en zwangerschap

Abseilen
In het begin van de zwangerschap is abseilen geen probleem, mits je niet hoger gaat dan 2500 meter. Als je buik begint te groeien kun je beter stoppen, omdat de kans dat je je buik hard stoot steeds groter wordt.

Aerobics
Hier kun je gewoon mee doorgaan, maar let op dat je niet te fanatiek wordt.

Aquarobics
Aquarobics is een heel geschikte sport voor zwangere vrouwen.

Badminton
Badminton kan gewoon, maar word niet te fanatiek!

Basketbal
Met basketbal kun je tijdens je zwangerschap gewoon doorgaan. Pas wel op voor ellebogen in je buik.

Bergbeklimmen
In het begin van de zwangerschap is het geen probleem om berg te beklimmen. Blijf wel onder de 2500 meter. Ben je wat verder in de zwangerschap, let dan op dat je geen routes neemt waar je je buik kunt stoten.

Duiken
Tijdens je zwangerschap mag je niet duiken.

Fietsen
Fietsen is een perfecte vorm van bewegen tijdens je zwangerschap, ook als je al verder bent. Mountainbiken en wielrennen kun je beter laten als je een buikje begint te krijgen.

Fitness
Fitness kun je prima tijdens de zwangerschap doen. Maar de laatste drie maanden kun je beter wat rustiger aan doen en de oefeningen aanpassen. Ook zijn er speciale fitnessprogramma’s voor zwangere vrouwen.

Golfen
Golfen kun je gewoon blijven doen tijdens je zwangerschap.

Hockey
Zolang jij je er prettig bij voelt kun je blijven hockeyen. Let wel goed op, want een harde bal of stick in je buik kan gevaarlijk zijn. Overleg vooraf even met je teamgenoten. Want in de praktijk blijken die er vaak meer moeite mee te hebben dan jijzelf.

Inline skaten
Ervaren skaters kunnen blijven skaten. Sta je nog wat wankel op je skates, dan kun je deze sport beter na je zwangerschap weer oppakken.

Joggen
Tijdens je zwangerschap kun je gewoon blijven joggen. Probeer niet te veel van jezelf te vragen.

Kitesurfen
Kitesurfen kun je beter niet doen als je zwanger bent. Met de snelheden waarmee je over het water gaat, kun je erg hard vallen.

Krachttraining
Tot de zevende maand van je zwangerschap kun je krachttraining doen, maar gebruik geen zware gewichten meer. Zodra je buik begint te groeien, kun je beter stoppen met buikspieroefeningen.

Langlaufen
Langlaufen mag je gewoon doen tijdens je zwangerschap.

Marathon lopen
Het lopen van een marathon kun je beter uitstellen tot na je zwangerschap.

Paardrijden
Paardrijden kun je blijven doen als je zwanger bent. Het is wel belangrijk dat je goed kunt rijden en op een rustig paard zit, om het risico op een val te verkleinen.

Parachutespringen
Tijdens je zwangerschap kun je niet parachutespringen.

Raften
Een ervaren rafter kan in het begin van de zwangerschap raften. Als je buik begint te groeien, wordt het afgeraden omdat de kans dat je je buik tegen een rots stoot te groot is.

Squash
Met squash kun je doorgaan als je zwanger bent, maar liever niet te fanatiek. Je bewegingsapparaat verandert tijdens je zwangerschap en squash kan erg belastend zijn.

Skiën
Als je goed kunt skiën is het geen probleem om dat tijdens het begin van je zwangerschap te doen. Beginners kunnen beter tot na de zwangerschap wachten. Als je zwangerschap wat verder gevorderd is, kun je beter stoppen; het risico met vallen is dan te groot.

Snowboarden
Hiervoor geldt hetzelfde als voor skiën. Als je een goede snowboarder bent is het aan het begin van je zwangerschap geen probleem. Als je buik wat groter is, kun je beter stoppen.

Tennis
Voor tennis gelden dezelfde regels als voor squashen. Je kunt ermee doorgaan, maar liever niet te fanatiek.

Volleybal
Volleybal kun je blijven doen tijdens je zwangerschap. Probeer niet te fanatiek te zijn en pas op voor porren in je buik en vallen.

Wandelen
Wandelen is een prima sport als je zwanger bent. Dit geldt niet voor snelwandelen. Dat kun je beter niet doen tijdens je zwangerschap, omdat het te belastend is.

Windsurfen
Windsurfen kun je blijven doen als je een goede surfer bent en het niet te hard waait.

Zwemmen
Zwemmen is een prima sport om te (blijven) doen tijdens je zwangerschap. Omdat je in het water geleidelijk beweegt, is de kans op blessures of je forceren minimaal.

Hartje logo IVT Kraamzorg

Beleef kraamzorg van IVT

Informatie
Brochures rondom zwangerschap
Wil je alle informatie rondom onze kraamzorg in één document? Download hier onze brochures "Informatie rondom de zwangerschap" en "Cursussen"!
Download brochures
Vacatures
Werken in de kraamzorg!
Ben jij onze nieuwe collega?! IVT is per direct op zoek naar enthousiaste en deskundige kraamverzorgenden in de omgeving van 's-Hertogenbosch, Oss en Gemert!
Lees meer
Samen
Samenwerkingen
Om jou te kunnen verzekeren van de beste kwaliteit kraamzorg en continuïteit van zorg, staat een goede samenwerking tussen IVT kraamzorg en andere zorgverleners binnen de geboortezorg voorop.
Lees meer
Nieuws
Actueel nieuws
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws van IVT Kraamzorg? Klik hier om naar ons nieuwsoverzicht te gaan.
Nieuwsoverzicht
Blog
Kraamzorg Blog
Benieuwd naar wat onze kraamverzorgenden en 'papa' blogger allemaal meemaken? Lees hun ervaringen in onze blog!
Lees meer
Ervaringen
Ervaringen
Beleef kraamzorg van IVT! Lees hier hoe ouders de kraamzorg bij IVT kraamzorg hebben ervaren!
Lees meer
Hartje logo IVT Kraamzorg
Biedt IVT ook kraamzorg in mijn regio? Check het hier:
Werkgebied IVT Kraamzorg