Menu
Inschrijven doe je hier
Bel ons 24/7073-631 23 42
Inschrijven doe je hier

Voeding & zwanger worden

Wil je zwanger worden, dan kan je je lichaam daarop voorbereiden door een gevarieerd en gezond voedingspatroon aan te houden. Als het eenmaal raak is, weet je dit in de eerste weken vaak nog niet. Maar je prille baby heeft dan wel al de juiste voedingsstoffen nodig. Als je dus al vóór aanvang van je zwangerschap je menu in de gaten houdt, maak je een goede start als het zover is!

Er zijn veel manieren waarop je de kans op zwanger worden kan vergroten. Voeding is daarbij belangrijk. De kans om zwanger te worden is groter als je een gezond en gevarieerd menu aanhoudt. Je lijf functioneert het beste onder een juiste balans van eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen.

Schijf van vijf

Om een goede balans te bereiken, kan je het beste eten volgens de Schijf van Vijf. Dit betekent 250 gram groente en 2 stuks fruit per dag. Gebruik onverzadigde vetten om op je brood te smeren of om in te bakken. Afwisselen tussen vis, vlees en peulvruchten is verstandig, evenals kiezen voor volkorengraanproducten en aardappelen. Probeer ook op te passen met suiker. In plaats van frisdranken kan je beter kiezen voor water of thee.

Zwanger worden voor vegetariërs

Een evenwichtig voedingspatroon bestaat uit een variatie van vlees, vis en vegetarische opties. Als je ervoor kiest om helemaal geen vlees te eten, bestaat de kans dat je onvoldoende eiwitten, ijzer, vitamine B1 en B12 binnenkrijgt. Zeker als je zwanger wil worden, is het belangrijk om deze voedingsstoffen aan te vullen met andere voeding.

Producten zoals eieren, peulvruchten, bonen, noten zijn geschikte vleesvervangers. Over het gebruik van sojaproducten (tahoe, tempeh of tofu) in aanloop naar een zwangerschap, is de wetenschap verdeeld. Je kan het beste informeren bij je verloskundige of bij een voedingsdeskundige als je hier meer over wil weten.

Gezond gewicht

De kans om zwanger te worden is groter als je op een gezond gewicht zit, dan wanneer je overgewicht of ondergewicht hebt. Wil je zwanger worden en heb je tegelijkertijd de wens om je gewicht op orde te krijgen door af te vallen of juist aan te komen? Dan kan je beter niet op eigen houtje gaan experimenteren met een dieet. Je loopt dan namelijk kans dat je voedingsstoffen misloopt, die je lichaam (en je baby) hard nodig heeft.

Je huisarts, verloskundige of een diëtiste kan je helpen met het bereiken van een gezond gewicht op een manier die een zwangerschap niet in de weg zit.

Voeding en je vroege zwangerschap

In de eerste paar weken, als je zelf nog niet eens weet dat je zwanger bent, beginnen de organen van je baby zich al te ontwikkelen. Het is daarom verstandig om producten die tijdens een zwangerschap worden afgeraden, al te vermijden wanneer je probeert zwanger te worden. Dan zit je altijd goed.

Voedingssupplementen

Goede voedingsstoffen kan je het beste zoveel mogelijk uit je dagelijkse voeding halen. Echter, als je zwanger probeert de worden of net bent, kunnen jij en je (toekomstige) baby van sommige voedingsstoffen wel wat extra gebruiken. Voedingssupplementen vormen dan een goede aanvulling op je gezonde en gevarieerde voedingspatroon:

  • Foliumzuur
    Als je zwanger wil worden, kan je het beste gelijk beginnen met het slikken van 400 microgram foliumzuur per dag. Foliumzuur slik je ook tijdens de eerste 10 weken van je zwangerschap. Door foliumzuur te slikken, verklein je de kans op een open ruggetje of schisis.
  • Vitamine D
    Vitamine D is belangrijk voor een goede ontwikkeling van de botten. Het zorgt namelijk voor het opnemen van calcium uit je voeding. Door dagelijks 10 microgram vitamine D te slikken, kan je zorgen voor een betere botopbouw van je baby.
  • Niet alle multivitamines zijn geschikt
    Multivitamines zijn een verzameling van de belangrijkste algemene vitamines die je lichaam nodig heeft in één pil of bruistablet. Hier kan dus ook vitamine A in zitten, waar je als je zwanger bent juist mee uit moet kijken. Wil je toch multivitamine slikken? Kies dan voor een variant die specifiek geschikt is voor zwangere vrouwen. Je drogist of apotheker kan je hierin adviseren.

Bron: 24baby.nl

Hartje logo IVT Kraamzorg

Beleef kraamzorg van IVT

Informatie
Brochures rondom zwangerschap
Wil je informatie rondom onze kraamzorg in één document? Download hier "Informatie rondom de zwangerschap", "Cursussen" en "Tips bij je eerste uren thuis met je baby"!
Download brochures
Vacatures
Werken in de kraamzorg!
Ben jij onze nieuwe collega?! IVT is per direct op zoek naar enthousiaste en deskundige kraamverzorgenden in de omgeving van 's-Hertogenbosch, Oss en Gemert!
Lees meer
Samen
Samenwerkingen
Om jou te kunnen verzekeren van de beste kwaliteit kraamzorg en continuïteit van zorg, staat een goede samenwerking tussen IVT kraamzorg en andere zorgverleners binnen de geboortezorg voorop.
Lees meer
Nieuws
Actueel nieuws
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws van IVT Kraamzorg? Klik hier om naar ons nieuwsoverzicht te gaan.
Nieuwsoverzicht
Blog
Kraamzorg Blog
Benieuwd naar wat onze kraamverzorgenden en 'papa' blogger allemaal meemaken? Lees hun ervaringen in onze blog!
Lees meer
Ervaringen
Ervaringen
Beleef kraamzorg van IVT! Lees hier hoe ouders de kraamzorg bij IVT kraamzorg hebben ervaren! Wil je ook jouw ervaring delen, laat het ons dan weten!
Lees meer
Hartje logo IVT Kraamzorg
Biedt IVT ook kraamzorg in mijn regio? Check het hier:
Werkgebied IVT Kraamzorg