Menu
Inschrijven doe je hier
Bel ons 24/7073-631 23 42
Inschrijven doe je hier

Zwangerschapsdementie

Het is nog niet officieel bewezen, maar zo’n tachtig procent van de zwangere vrouwen zegt er last van te hebben: het vergeten van afspraken, eindeloos lopen te zoeken naar sleutels, niet meer geconcentreerd zijn als je partner je iets vertelt. Het zijn allemaal voorbeelden van zwangerschapsdementie.

Die vergeetachtigheid hoort erbij. Het heeft ermee te maken dat je je steeds meer op de bevalling gaat focussen. In het begin van de zwangerschap ben je vaak nog een beetje overdonderd dat het echt zover is en er gaat van alles door je heen. Doordat je zo wordt opgeslokt door de gedachten aan je baby, is er als het ware minder ruimte voor andere informatie. Niet zo gek dus dat je dingen vergeet.

Progesteron
Daarnaast is er ook nog het hormoon progesteron dat deze gemoedstoestand versterkt. Dit hormoon zorgt ervoor dat alles in je lichaam zachter en weker wordt, ook je hersenen dus. Daarnaast heeft vermoeidheid natuurlijk ook invloed op vergeetachtigheid.

Ook kan het zijn dat je wat onhandiger wordt. Dit komt doordat ook je reactie- en concentratievermogen minder zijn geworden door de progesteron. Hierdoor reageer je langzamer op de dingen die om je heen gebeuren. Dingen die lastig of gevaarlijk zijn, kun je daarom ook beter aan anderen overlaten.

Vette vis
Er zijn aanwijzingen dat het eten van vette vis helpt tegen de zwangerschapsdementie. Dat komt door de Omega-3 vetzuren die erin zitten. De hoeveelheid vetzuren die nodig zijn voor de ontwikkeling van de hersenen en het zenuwstelsel van je baby, gaan van jouw voorraad in je bloed af. Door vette vis als zalm, tonijn en haring te eten, hou je deze voorraad op peil.

Gelukkig verdwijnt de vergeetachtigheid vanzelf weer. De kans is groot dat je er aan het einde van je zwangerschap al minder last van hebt. Maar helemaal over zal het vaak nog niet zijn. Hou er ook rekening mee dat bij veel vrouwen de vergeetachtigheid na de bevalling niet meteen verdwenen is. Sommige vrouwen houden er nog wel tot acht maanden na de bevalling last van.

Tips
1. Om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken is het verstandig om belangrijke dingen op te schrijven. Met een kladblokje in je tas of een mobiele agenda heb je mooi een extra geheugensteuntje.

2. Wen jezelf aan om belangrijke spullen als sleutels altijd op een vaste plek neer te leggen. Dit kan je een heleboel frustraties en zoekwerk besparen.

3. Let extra goed op in het verkeer. Lukt het niet om je aandacht er goed bij te houden, vraag dan of iemand anders kan rijden of neem het openbaar vervoer.

Hartje logo IVT Kraamzorg

Beleef kraamzorg van IVT

Informatie
Brochures rondom zwangerschap
Wil je alle informatie rondom onze kraamzorg in één document? Download hier onze brochures "Informatie rondom de zwangerschap" en "Cursussen"!
Download brochures
Vacatures
Werken in de kraamzorg!
Ben jij onze nieuwe collega?! IVT is per direct op zoek naar enthousiaste en deskundige kraamverzorgenden in de omgeving van 's-Hertogenbosch, Oss en Gemert!
Lees meer
Samen
Samenwerkingen
Om jou te kunnen verzekeren van de beste kwaliteit kraamzorg en continuïteit van zorg, staat een goede samenwerking tussen IVT kraamzorg en andere zorgverleners binnen de geboortezorg voorop.
Lees meer
Nieuws
Actueel nieuws
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws van IVT Kraamzorg? Klik hier om naar ons nieuwsoverzicht te gaan.
Nieuwsoverzicht
Blog
Kraamzorg Blog
Benieuwd naar wat onze kraamverzorgenden en 'papa' blogger allemaal meemaken? Lees hun ervaringen in onze blog!
Lees meer
Ervaringen
Ervaringen
Beleef kraamzorg van IVT! Lees hier hoe ouders de kraamzorg bij IVT kraamzorg hebben ervaren!
Lees meer
Hartje logo IVT Kraamzorg
Biedt IVT ook kraamzorg in mijn regio? Check het hier:
Werkgebied IVT Kraamzorg