Menu
Inschrijven doe je hier
Bel ons 24/7073-631 23 42
Inschrijven doe je hier

Zwangerschapskwaaltjes

Zwanger zijn heeft natuurlijk niet alleen leuke kanten. Het brengt ook verschillende lichamelijke ongemakken met zich mee. Zwangerschapskwalen zijn bijna niet te voorkomen, maar er zijn wel een aantal tips hoe je ermee om kunt gaan.

Misselijkheid
Blijf ‘s morgens nog even op bed liggen en neem een beschuitje met een kopje thee. Eet meerdere keren per dag een kleine hoeveelheid voedsel en drink veel water of thee. Ook koolzuurhoudende dranken, zoals spa rood, kunnen helpen.

Obstipatie
Doordat je darmen trager gaan werken, kun je last krijgen van verstopping. Gebruik geen laxeermiddelen, maar schakel over op vezelrijke voeding.
Eet bijvoorbeeld zemelen, volkorenbrood, rauwkost en noten en drink verse sinaasappelsap. Als een vezelrijk dieet niet helpt, kun je lactulose of Stimulans van Nutricia gebruiken of contact opnemen met je huisarts.

IJzertekort
Door een tekort aan ijzer kun je je futloos en vermoeid gaan voelen. Ook zie je vaak bleker dan normaal. Eet in dat geval ijzerrijke voeding, zoals spinazie, muesli en appelstroop. Wees matig met ‘ijzervreters’ als koffie en thee.

Meer vaginale afscheiding
Zolang de afscheiding geen vreemde kleur krijgt, slecht ruikt of voor irritatie zorgt, is er niets aan de hand. Gebruik bij voorkeur geen inlegkruisjes, maar katoenen onderbroeken die je regelmatig verschoont. Als de afscheiding verkleurt, stinkt of irriteert, kun je een schimmelinfectie hebben. Raadpleeg dan je huisarts.

Bloedend tandvlees
Poets je tanden extra zorgvuldig. Flos tussen je tanden en gebruik een tandenstoker. Verder kun je je tandarts om een speciale behandeling vragen, die het bloeden voorkomt.

Duizeligheid
Neem voldoende rust en wees bedacht op een mogelijk ijzertekort. De verloskundige test dit meestal.

Spierkramp
Probeer de kramp te verlichten met een warm bad, een glas melk (calcium) of strekoefeningen.

Vermoeidheid
Neem voldoende rust. Probeer tijd te maken voor een middagslaapje. Zeker als je met verlof bent, moet dit lukken.

Pijnlijke borsten
Sommige vrouwen vinden het prettig om iets warms op hun borsten te leggen, anderen hebben juist liever een ijszak.

Stemmingswisselingen
Schaam je er niet voor als je om niets gaat huilen of lachen. Het zijn de hormonen en het hoort er allemaal bij.

Bekkenpijn
Ga bij bekkenpijn zo snel mogelijk naar een fysiotherapeut. Beweging is nodig om spieren op sterkte te houden en spierzwakte te voorkomen. Rust is van belang om banden en kapsels te sparen en zo verergering van klachten te voorkomen.

Het is heel belangrijk dat je goed op jezelf let. Ga niet door tot het uiterste, maar ga liggen als je lichaam dat vraagt en neem rust als je voelt dat het nodig is.

Hartje logo IVT Kraamzorg

Beleef kraamzorg van IVT

Informatie
Brochures rondom zwangerschap
Wil je alle informatie rondom onze kraamzorg in één document? Download hier onze brochures "Informatie rondom de zwangerschap" en "Cursussen"!
Download brochures
Vacatures
Werken in de kraamzorg!
Ben jij onze nieuwe collega?! IVT is per direct op zoek naar enthousiaste en deskundige kraamverzorgenden in de omgeving van 's-Hertogenbosch, Oss en Gemert!
Lees meer
Samen
Samenwerkingen
Om jou te kunnen verzekeren van de beste kwaliteit kraamzorg en continuïteit van zorg, staat een goede samenwerking tussen IVT kraamzorg en andere zorgverleners binnen de geboortezorg voorop.
Lees meer
Nieuws
Actueel nieuws
Op de hoogte blijven van het laatste nieuws van IVT Kraamzorg? Klik hier om naar ons nieuwsoverzicht te gaan.
Nieuwsoverzicht
Blog
Kraamzorg Blog
Benieuwd naar wat onze kraamverzorgenden en 'papa' blogger allemaal meemaken? Lees hun ervaringen in onze blog!
Lees meer
Ervaringen
Ervaringen
Beleef kraamzorg van IVT! Lees hier hoe ouders de kraamzorg bij IVT kraamzorg hebben ervaren! Wil je ook jouw ervaring delen, laat het ons dan weten!
Lees meer
Hartje logo IVT Kraamzorg
Biedt IVT ook kraamzorg in mijn regio? Check het hier:
Werkgebied IVT Kraamzorg